Na lekcjach języka hiszpańskiego nie tylko uczymy się gramatyki i nowego słownictwa, ale także poznajemy tradycje i obyczaje krajów hiszpańskojęzycznych. W ostatnim tygodniu z naszą nauczycielką języka hiszpańskiego poznawaliśmy, jak obchodzi się El Día de los Muertos w Meksyku, czyli nasze Wszystkich Świętych. I tak dowiedzieliśmy się, że buduje się tam los altares, czyli ołtarzyki dla zmarłych. Stawia się na nich ulubione jedzenie i picie oraz przedmioty związane z zainteresowaniami zmarłego np. gitarę. Oprócz tego ołtarzyk przyozdabia się kolorowymi czaszkami z masy cukrowej lub czekolady – las calaveras, chlebem umarłych -el pan de muerto, kwiatami -aksamitkami – las flores de cempasúchil, serwetkami z papieru – el papel picado, wodą – el agua, solą – la sal, kadzidłami – los inciensos.
Wiele z tych wyżej wymienionych elementów ma swoją symbolikę:
– las calaveras, czyli czaszki w kulturze Meksyku to symbol umarłych, którzy otaczają ich opieką, mają wpływ na zbiory i płodność,
-el pan de muerto – chleb umarłych, który symbolizuje cykl życia i śmierci,
– kwiaty aksamitki – las flores de cempasúchil mają bardzo silną woń, a ich celem jest zwabienie duszy na poczęstunek,
– el agua, czyli woda, która ma zaspokoić pragnienie dusz,
– la sal – sól będąca granicą, która nie pozwala zejść duszy na złą ziemską drogę,
– inciensos – kadzidła, które mają oczyścić atmosferę.
Nasi uczniowie potraktowali poważnie temat, wykonali wiele prac rysunkowych, kilka ślicznych ołtarzyków, a nawet upiekli pan de muerto dla swoich kolegów i koleżanek.