Na przełomie lutego i marca 2019 roku grupa nauczycieli i uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 2 z Oddziałami Dwujęzycznymi pojechała na spotkanie międzynarodowe w projekcie Erasmus + “We All Stand Together” (WAST) do partnerskiej szkoły średniej Ugo Mursia w Carini na Sycylii. W projekcie bierze udział młodzież i nauczyciele z 6 państw europejskich: Polski, Grecji, Norwegii, Turcji, Portugalii i Włoch.

Poniżej relacje uczniów i ich wrażenia z pobytu na włoskiej wyspie:

“To był cudowny tydzień, niepowtarzalny. Rozwijaliśmy swoje pasje, uczyliśmy się nowych języków, jak i praktykowaliśmy te już dobrze nam znane. Zawieraliśmy nowe przyjaźnie, które nauczyły mnie by być sobą. Towarzystwo tak wielu cudownych osób uświadomiło mi, iż nie trzeba się wszystkim stresować, żyć chwilą i codziennie pokonywać kolejne przeciwności. Nie istnieją przeszkody nie do przeskoczenia czy szczyty nie do zdobycia. Wiara w siebie i tolerancja drugiego człowieka są bardzo pomocne. Cel wyjazdu został osiągnięty, mieliśmy wiele wspaniałych przygód i każdego dnia pielęgnujemy kontakt z nowymi przyjaciółmi.

W trakcie wyjazdu nie zabrakło pokazów tanecznych, propozycji kulinarnych i wspaniałych wycieczek ulicami miast. Odwiedziliśmy znane zabytki i poznaliśmy historię Carini. Wspólnymi siłami nakręciliśmy spoty reklamowe o naszej odmienności oraz trzymaniu się razem! W końcu nie jesteśmy sami!”

Joanna Pietrucha

“24 lutego 2019 roku zaczęła się jedna z najlepszych przygód w moim życiu!

Od początku ze wszystkimi niesamowicie się zgraliśmy (polski squad) wspólne zdjęcia, śpiew, czy też nauka przeróżnych tańców. Z dnia na dzień więź między uczniami jak i również nauczycielami była coraz silniejsza, a myśl o powrocie była bardzo nieprzyjemna. Z  wyjazdu oprócz cudownych relacji wzbogaciłam się, także o nowy pogląd, a mianowicie sadzę, że powinniśmy chwytać każdy dzień, myśląc o przyszłości, ale korzystać z teraźniejszości! Jestem pewna, że bardzo szybko tam wrócę!

Cały wyjazd w pełni oddawał hasło “INTEGRACJA” mimo wszystkich odmienności trzymaliśmy się razem! Odwiedzając zabytki Carini, kręcąc filmy projektowe, śpiewając hymn projektowy, czy zwyczajnie wychodząc na wspólne wieczorne kolacje”.

Julia Minicka

“W zeszłym tygodniu brałem udział w spotkaniu projektu WAST na Sycylii. To było coś fantastycznego! Przede wszystkim spotkałem wspaniałych ludzi. Niektórych znałem już z zeszłego roku, innych poznałem dopiero teraz. Naprawdę zaskakuje mnie, jakie to otwarte na świat osoby! Podczas całego tygodnia braliśmy udział w warsztatach organizowanych przez szkołę. Jednym z efektów naszej pracy były dwa spoty reklamowe o integracji.

Ale oczywiście podczas pobytu w tak malowniczym miejscu nie było mowy, aby spędzić cały czas w szkole! Wiele zobaczyliśmy; mieliśmy okazję odwiedzić m. in. Zamek w Carini, z którego rozlegały się przepiękne widoki na panoramę miejscowości, Teatr w Palermo wzbudzający podziw swoim ogromem, czy Muzeum Naturalne w Cinisi, z archeologicznymi i przyrodniczymi rozmaitościami. Prawie każdego dnia za nasze wyżywienie w szkole byli odpowiedzialni szefowie kuchni wraz z uczniami z klas hotelarskich. Pyszne i wspaniale wyglądające dania przygotowane przez przyszłych kucharzy podawali nam elegancko ubrani kelnerzy. Każdego dnia serwowano nam przystawkę, dwa dania główne i deser. Czułem się jak w pięciogwiazdkowej restauracji! Kiedy nasze planowe zajęcia dobiegały końca, razem z naszymi gospodarzami udawaliśmy się na plażę, na lody lub po prostu w miłej atmosferze, przy soku ze świeżych pomarańczy spędzaliśmy wieczory w domu z ich (a od teraz i naszymi) przyjaciółmi.

Podczas całego wyjazdu naprawdę nie było czasu się nudzić. Plan tego nie przewidywał. 🙂 Po powrocie do domu poczułem lekkie zmęczenie tak intensywnie przeżytym tygodniem, ale bez wątpienia było warto i zdecydowanie pojechałbym na wymianę Erasmusa jeszcze nie raz!”