5 lutego 2018 r. naszą Szkołę odwiedził pan profesor Dariusz Gwiazdowicz. Nasz Gość jest wykładowcą z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Pan profesor realizował rozmaite tematy badawcze zagranicą, poznając wiele krajów świata i ich mieszkańców.

Na dzisiejszym spotkaniu prof. Gwiazdowicz zaprezentował zdjęcia i podzielił się refleksjami z kilku swoich wypraw. Na arktycznym archipelagu Svalbard (Spitsbergen), turyści mogą dotrzeć do kilku osiedli (obok stacji badawczych), aby już tam podziwiać np. spektakularne zjawisko zorzy polarnej, bądź też podróżować stamtąd w głąb wysp, celem obserwacji miejscowej fauny. Nasz Gość zaznaczył przy okazji, iż na Svalbardzie wymagane jest zachowanie szczególnej ostrożności: poza osiedlami i stacjami badawczymi należy poruszać się z bronią palną z uwagi na grasujące białe niedźwiedzie.

Pan Profesor zaprezentował następnie szereg zdjęć z Amazonii, stanowiącej najbogatszy ekosystem na Ziemi. Pierwotne lasy tropikalne są jednak tam wypalane i karczowane, a na ich miejscu powstają nowe: drogi, farmy, plantacje, pastwiska itd.

Profesor Gwiazdowicz prowadził też badania i podróżował po krajach obszaru postradzieckiego. Zachwyt naszego Gościa wzbudziło m.in. jezioro Bajkał – największy naturalny zbiornik wody słodkiej na Ziemi, słynący również z bogactwa zamieszkującej go fauny. Profesor nawiązał przy okazji kontakty z ludnością rdzenną Rosji, Kazachstanu i tamtejszą Polonią. Profesor wspomniał gehennę Polaków radzieckich, którzy z rozkazu Stalina już przed II wojną światową byli w nieludzkich warunkach deportowani na Syberię i w stepy Azji Środkowej. Profesor odnotował smutny fakt, iż pierwszymi obiektami, które ówcześnie tworzyli Polacy w miejscach zesłania na wschodzie, były cmentarze.

Pan Profesor przekonał nas, iż każda podróż wzbogaca, sprawia, iż stajemy się odrobinę mądrzejsi, inaczej patrzymy na świat oraz że stajemy się lepszymi ludźmi.

Uczniowie klasy turystycznej IIIe z opiekunami: p. A. Tomaszewską i p. R. Menes, podziękowali Profesorowi brawami za ciekawą prezentację.