Przestawiamy relację i opinie uczniów Szkoły Podstawowej nr 2 z październikowej wymiany międzynarodowej Erasmus+ do Skopje, Macedonii Północnej w projekcie artystycznym „Together with Arts”:

„W szkole pierwszego dnia projektu powitano nas chlebem i cukrem, pięknymi rysunkami, a następnie śpiewem, tańcami ludowymi oraz przedstawieniem. Na zakończenie każdy dostał upominek. Dostaliśmy też szansę, aby zobaczyć jak uczą się dzieci w Macedonii Północnej oraz pierwsze okazje do nawiązania nowych przyjaźni, mieliśmy też przyjemność udziału w warsztatach z haftowania. Kolacje jedliśmy w tradycyjnej macedońskiej knajpce blisko szkoły.

Podczas drugiego dnia przebywaliśmy w szkole, gdzie przygotowaliśmy polskie stanowisko, by zaprezentować innym nasz kraj, w między czasie mogliśmy też zobaczyć co przygotowały inne kraje. Gdy pokaz się zakończył poszliśmy obejrzeć mecz piłki nożnej gdzie przeciwko sobie grały dzieci z Macedonii i Portugalii. Potem pokazano nam tradycyjne macedońskie instrumenty oraz braliśmy udział w zajęciach z tańca. Po południu, ze szkoły odebrały nas rodziny z którymi spędziliśmy 3 godziny. Po upływie tego czasu udaliśmy się do cerkwi by posłuchać koncertu z udziałem koordynatorki Pani Marii.

W dniu trzecim, byliśmy na całodniowej wycieczce w Ohrid. Podczas drogi śpiewaliśmy piosenki we własnych językach i zatrzymaliśmy się na punkcie widokowym gdzie mogliśmy nie tylko podziwiać piękne widoki ale też pobawić się z kotami. Gdy przyjechaliśmy na miejsce, podziwialiśmy piękne widoki oraz klasztor św. Nauma. Następnie poszliśmy na obiad z deserem do restauracji z przepięknym widokiem na jezioro Ohrydzkie, na którym potem udaliśmy się na rejs łódką. Po zejściu na ląd usiedliśmy na brzegu jeziora i podziwialiśmy czystość wody. Potem pojechaliśmy autokarem na Stare Miasto, gdzie zwiedziliśmy Muzeum Sztuki Użytkowej- Filigrinu i mogliśmy spędzić czas samemu na kupowaniu pamiątek, po którym wróciliśmy do hotelu.

Podczas dnia czwartego również byliśmy na wycieczce, tym razem do monastyru św Maryji, oraz kanionu „Matka”, tam też podziwialiśmy cudowne widoki. Następnie pojechaliśmy do restauracji na bardzo duży lunch, podczas którego mieliśmy możliwość spróbować wielu Macedońskich dań. Później znów mieliśmy czas by kupić pamiątki. Po czasie dla siebie poszliśmy do hotelu gdzie spędziliśmy pół godziny. Po tym czasie pojechaliśmy do szkoły na warsztaty stroju ludowego i ich pokaz. Kolacje zjedliśmy w pobliskiej restauracji.

Dzień piąty zaczęliśmy od wykwaterowania się, a następnie poszliśmy do Muzeum Macedonii, a po nim do muzeum Archeologii. Po zwiedzaniu udaliśmy się do domu Matki Teresy, która w czasach młodości mieszkała w Skopje. Po wyjściu stamtąd pożegnaliśmy się z ludźmi z Bułgarii i Portugalii. Na koniec poszliśmy do hotelu po nasze bagaże i taksówkami pojechaliśmy na lotnisko. Tak się zakończyła nasza macedońska przygoda”.

Helena: Bardzo mi się podobało, uważam, że hotel był bardzo ładny i zadbany a moim ulubionym momentem był punkt widokowy w drodze do Ohrid, gdzie mogłam podziwiać piękne widoki w towarzystwie kociaków oraz zapoznanie się z 9 klasą Macedońskiej szkoły w pierwszym dniu. Ogólnie wyjazd oceniam na 8/10.

Maciek: Wyjazd był świetną formą integracji z nowymi osobami, spędzenia czasu z przyjaciółmi, sprawdzenie i poćwiczenie umiejętności językowych jak również poznanie nowego państwa i jego obyczajów 🙂

Maja: „Moim zdaniem ten wyjazd to była cudowna przygoda, a najbardziej podobała mi się całodniowa wycieczka”.

Hania: „Ten tydzień pozwolił mi na dokładne poznanie macedońskiej kultury i jej tradycji.

Cieszę się, że mogłam zdobyć nowe umiejętności, a haftowanie szczególnie przypadło mi do gustu”.

Oskar: „Interesujące było Muzeum Archeologiczne gdzie mogliśmy obserwować starożytne rzeźby oraz słuchać historii związanych z różnymi artefaktami macedońskimi oraz z całego świata. Osobiście podobał mi się też czas spędzony z rodzinami do których zostaliśmy przydzieleni. Dowiedziałem się wtedy wielu ciekawych rzeczy o mieście Skopje i o Macedonii Północnej”.